W dniach 17-18 października zespół programu Wzmocnij Swoje Otoczenie odwiedził kilkoro laureatów z województwa pomorskiego. Chcieliśmy poznać chociaż część z Państwa osobiście, a przy okazji podziwiać efekty finansowanych z grantu przedsięwzięć, doradzić w sprawach projektu, porozmawiać o lokalnych wyzwaniach i potrzebach. 

Wizytę na Pomorzu rozpoczęliśmy w Lubieszewie (gmina Nowy Dwór Gdański) od spotkania z panią Magdaleną Fiecek, przedstawicielką Koła Gospodyń Wiejskich w Lubieszewie „Słoneczny Poranek”. Wspólnie obejrzeliśmy nowo otwarty plac zabaw dla najmłodszych mieszkańców, utworzony z pomocą grantu Wzmocnij Swoje Otoczenie. Mieszkańcy Lubieszewa i sąsiednich wsi nie mieli do tej pory miejsca, w którym mogliby aktywnie spędzić wolny czas z dziećmi, a ze względu na obecność szkoły podstawowej grupa „juniorów” w miejscowości jest duża. Celem pomysłodawczyń projektu było wyrównywanie szans – zapewnienie dostępu do rozwoju i zabawy porównywalnego z tym w miastach. Członkinie Koła zadbają, aby miejsce się rozwijało, z czasem planują też kolejne atrakcje.  

Następnym przystankiem na naszej pomorskiej trasie było Gminne Przedszkole im. Juliana Tuwima w Straszynie (gmina Pruszcz Gdański). Spotkaliśmy się tam z panią Agnieszką Czerkas-Polit, dyrektorką placówki i autorką wniosku nagrodzonego w programie. Obejrzeliśmy prowadzone w sąsiedztwie przedszkola prace, których efektem będzie utworzenie naturalnego placu zabaw dla dzieci z wykorzystaniem zastanego drzewostanu, krzewów i ukształtowania terenu. Projekt odpowiada na potrzebę zapewnienia najmłodszym kontaktu z naturą i większej ilości czasu na świeżym powietrzu, a także odpoczynku od urządzeń elektronicznych i plastikowych zabawek. Przedszkole jest pięknie położone w otoczeniu zieleni, pomysłodawczyni projektu potrafiła dostrzec i wykorzystać ten atut dla dobra podopiecznych.  

Następnie pojechaliśmy do Gminy Luzino. Tam zajrzeliśmy najpierw do Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Barłominie, gdzie funkcjonuje już nowy podjazd dla osób z niepełnosprawnościami, sfinansowany z grantu. Projekt pod nazwą „TAK będzie łatwiej”, koordynowany przez panią Halinę Szlagę, dyrektorkę placówki, miał na celu usunięcie barier architektonicznych, utrudniających samodzielne poruszanie się osobom z niepełnosprawnością ruchową oraz z wózkami dziecięcymi. Poza lekcjami w szkole odbywają się także zebrania sołeckie, spotkania integrujące społeczność lokalną, plenery malarskie i inne imprezy o zasięgu gminnym i powiatowym, tym większą wagę ma więc likwidowanie barier związanych z dostępnością.

Ostatnim punktem tego dnia była wizyta w Gminnej Bibliotece Publicznej im. Leona Roppla w Luzinie. Spotkaliśmy się z panią Krystyną Kotłowską, dyrektorką biblioteki i panią Mają Krośnicką, koordynatorką projektu realizowanego z grantu. Obie panie już drugi raz uczestniczą w programie Wzmocnij Swoje Otoczenie – w zeszłym roku zaangażowały lokalną społeczność do współtworzenia przy bibliotece Bazy Natura – plenerowej czytelni, miejsca spotkań i integracji oraz kontaktu z naturą. Obecnie kończą kompletować sprzęt multimedialny do prowadzenia zaplanowanych na ten rok warsztatów z robotyki i animacji poklatkowej. Ciekawym doświadczeniem była sama wizyta w bibliotece, która mieści się w przestrzeni dawnego kościoła protestanckiego.  

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie, gdzie pani Emila Grzegorczyk – wicedyrektorka placówki – podzieliła się z nami wyzwaniami przy realizacji projektu. Wśród zaplanowanych działań jest klub Rummikub i organizacja turniejów tej gry matematycznej, która cieszy się podobno wielkim zainteresowaniem uczniów. 

Następnie pojechaliśmy do Gdańska, do Szkoły Podstawowej nr 6, gdzie odbywały się warsztaty z wykorzystaniem Mobilnej Pracowni Fizycznej i OZE, zakupionej z grantu przez Fundację „Edukacja w Drodze”. Pracownia obejmuje szereg akcesoriów i sprzętów – zestawów do doświadczeń, mierników i innych pomocy, które umożliwiają przeprowadzanie eksperymentów. Nauka przez działanie uznawana jest za najefektywniejszą metodę przekazywania wiedzy, a cele projektu są ambitne i bardzo na czasie: wzrost zainteresowania fizyką jako nauką eksperymentalną i wzrost wiedzy na temat działania różnych instalacji OZE. Fundacja, reprezentowana w projekcie i na warsztatach przez panią Katarzynę Przybysz, współpracuje z gdańską szkołą, która w pracy z uczniami wykorzystuje metodę projektową. Pani Izabela Czalej-Kozak, nauczycielka fizyki, przygotowała merytorycznie uczniów starszych klas tak, aby sami poprowadzili warsztaty dla klas młodszych. W trakcie kilku godzin kolejne „młodsze” roczniki pojawiały się na warsztatach, a starsi uczniowie cierpliwie i z zaangażowaniem dzielili się wiedzą, tłumacząc czym są odnawialne źródła energii, jakie są ich rodzaje i jak funkcjonują. Po krótkiej prezentacji dzieci dostawały do rozwiązania rebusy, a następnie podchodziły do stolików poświęconych poszczególnym OZE, gdzie pod opieką starszych kolegów i koleżanek wykonywały proste doświadczenia, w trakcie których obserwowały zachodzące procesy i efekty działania różnych instalacji OZE, takich, jak ogniwo wodorowe, ogniwo słoneczne czy turbina wodna. Taki sposób pracy pozwolił młodszym na naukę przez działanie, co wpływało na ich zaangażowanie i zainteresowanie, a starszych zmotywował do rzetelnego przygotowania się, pozwolił im na poczucie odpowiedzialności i wejście w rolę nauczyciela.  

We wszystkich miejscach zostaliśmy bardzo miło przyjęci, za co dziękujemy! Trzymamy kciuki za realizację Państwa projektów i już nie możemy doczekać się kolejnych spotkań w przyszłym roku.